nejobsáhlejší průvodce po módních řetězcích, aneb co si kde (ne)kupovat

Přátelé a kamarádi, konečně vám s velkou radostí představuji Superprůvodce po obchodních řetězcích. Slýcháte ze všech stran, jak je vše nekvalitní? Nemáte čas sami trávit průzkumem dlouhé hodiny až měsíce? Tento univerzální kapesní průvodce (pokud si jej stáhnete do mobilu) vám ukáže to nejlepší i nejhorší, co se dá kde koupit.
Pro větší přehlednost jsem z každé značky zavedla ti stupně žádanosti „Ano“, „Možná“ a „Ne“ (jak vidíte jsem na vrcholu kreativity). Vycházím pouze z vlastních zkušeností a z dané kategorie jsem vždy něco měla (nebo jsem to viděla na někom blízkém). Nehodnotím to, co jsem sama nikdy neviděla v akci, tak to prosím berte v potaz.
Doufám, že vám článek aspoň trochu poslouží, a jestli jsem na něco zapomněla (je toho strašně moc!), tak se určitě ptejte v komentářích.




H&M

S H&M mám jeden z nejdelších vztahů, co se módy týče. Svůj první kousek jsem si tam koupila tak před dvanácti lety (když se otevřelo první u nás na Novém Smíchově), byla to černá bunda a nosila jsem ji léta, než jsem ji pak někde ztratila.
Taky mám to štěstí už několik let s H&M spolupracovat, takže jsem toho vyzkoušela opravdu hodně a tento seznam bude pravděpodobně ten nejdelší ze všech.

Co ANO:
Trend. Kolekce Trend je zaměřená na zákazníky zajímající se o módu a kvalitativně je z H&M určitě ta nejlepší. Poznáte ji podle krémové cedulky na oblečení. Věci z ní jsou dražší než „klasické“ s černou cedulkou, nicméně se tam dají najít pěkné materiály jako vlna, kůže, občas dokonce i hedvábí, viskóza,... Prostě žádná svědící umělotina. Kromě toho mají moc pěkné střihy a z vlastní zkušenosti vím, že ty věci vydrží třeba i pár let. 
Kvalitou ještě lepší jsou pod Trend spadající kolekce Studio (vždy jedna na jaře a jedna na podzim), což jsou autorské kolekce a asi to nejkreativnejší, co se dá v H&M sehnat. Materiály jsou suprovééé (komplet z minulého článku byl hedvábný), s ručně dělanými detaily a ač ne vždy souhlasí s mým osobním vkusem, tak co si z nich vyberu, se vždy zařadí mezi mé oblíbené položky.
Jediné, s čím tam mám problém, jsou neviditelné švy, které mi prostě nikdy nevydrží a zašívat to ručně je fakt srandička (to se mi ale u průmyslově šitých švů děje u všech značek). Jo a jednou se mi z Trendu srazila sukně, ale reklamace proběhla bez problému.
Vlněné svetry. Už několikrát jsem tady psala o vlněných svetrech z H&M. Letos jsem si tam žádný nepořídila hlavně z toho důvodu, že jich mám ještě dost pěkných z minulých let. Při šetrném praní (růčo nebo na studeno a malé otáčky) vydrží, neplstějí, nedělají kuličky, neztrácí barvu a nekoušou, což je přesně to, co po svetrech vyžaduji. Taky mám od H&M úžasnou vlněnou šálu, která mi na omak přišla o dost jemnější než ty bloggersky profláknuté od Acne.
Kožené boty. H&M má další dobrou kolekci „Premium“, pod kterou vyrábí skvělé kožené boty. Je na nich prostě znát že jsou Made in Portugal nebo Made in Spain. Vždycky mi je někdo chválí a pak nechtějí věřit, že to jsou boty z H&M. Jsou to například tyhle kotníčkové, nebo tyhle nad kolena. Oboje jsou i po mnoha a mnoha nošeních pěkné a pohodlné.

Možná:
Džíny a kalhoty. Většinou za dobrou cenu a dlouho vydrží. Chce to ale dát bacha na některé přílíš uměle nebo papírově vypadající.
Prádlo. Pokud si nepotrpíte na bůhví jaký luxus s francouzskou krajkou ručně paličkovanou slepými jeptiškami, tak tady najdete pěkné kousky.
Nekožené sandály. Na uzavřené nekožené boty s v H&M ani nedívám, ale u letních bot jsem ochotná pro nízkou cenu přimhouřit oko. Měla jsem z H&M dvoje sandály a s oběma jsem byla spíše spokojená, ač mi, nepřekvapivě, déle než dvě sezóny nevydržely.

Spíše ne:
Cingrlátka. Na naprosté většině bižuterie je znát, že je to kočičí zlato a rychle se ošoupe, ale třeba "tvrdé" náramky bývají super.
Návrhářské kolekce. Bývají o něco lepší kvality než klasické H&M, ale dost se to mění. Třeba Marni bylo naprosto úžasné, z té kolekce mám doteď několik věcí, moc ráda je nosím a vypadají skvěle, ostatní věci, co jsem měla (Jimmy Choo, Lanvin), upadly v zapomnění. Nicméně za stejnou, či lepší, cenu si můžete koupit fakt pěkné věci v Trendu a nemusíte kvůli tomu vstávat v pět hodin ráno.
Divided. Už jsem to tu psala a řeknu to zas, pokud vám je víc jak osmnáct (jsem ochotná tolerovat i dvacet), tak prostě nechcete nosit oblečení pro teenagery. Proč? Protože je dělané pro lidi, kteří o kvalitě nic nevědí a chtějí vše jen co nejlevnější. Abych tomu teda nekřivdila, v Divided jsou super trička s kapelami a moji Beatles mě provází tento týden každou noc.

Zara

Vemte si to. Už šest let bydlím ve Španělsku, kde je Zara o doooost levnější než u nás, a přesto si tam něco koupím možná dvakrát do roka. Když jsem se sem nastěhovala, nakupovala jsem v Zaře jak divá, ale jak jsou ty věci kvalitní ilustruje, myslím, dostatečně fakt, že mi z nich zbývají možná tak tři (z toho jedna polorozbitá kabelka). Zara je prostě pionýrem rychlé módy, což kvalitě dost odpovídá. Právě proto tam skoro nenakupuji, i když tam často zabrousím při cestě domů (Zara je tu skoro na každém rohu. Zara a Mercadona).

Co Ano:
Kožené oblečení. Ze Zary mám koženou bundu a sukni. Oboje vypadá i po mnoha nošeních skvěle, nosím je moc ráda a nikdy jsem s nimi neměla sebemenší problém.
(Taky tam vypadají dobře kašmírové svetry, ale žádný jsem ještě neměla)

Co možná:
Kalhoty. Džíny mi třeba v Zaře nesedí, ale normální kalhoty docela ano. Před lety jsem měla takové zářivě růžové, které i po noha nošeních vypadaly pěkně. Nicméně: Zara má často v nabídce takový strašně žmolkující materiál, takže být vámi bych se na každou věc raději drobnohledem podívala už v obchodě, ať pak nejste nepříjemně překvapeni.
Organic cotton trička. Neurazí, nenadchnou, ale mám jich pár, protože jsou příjemná a v chladných měsících se pod svetry hodí.
Kabelky. Jak už jsem zmiňovala výše, mám doma jednu polorozpadlou kabelku ze Zary (protržený vnitřek a utržené ucho) a furt čekám na chvíli, kdy si ji dám spravit. Pak jsem měla ještě jednu koženou béžovou, kterou jsem sice v prvním měsíci dvakrát reklamovala, pak ale vydržela asi pět let. Takže sto kilo jako ve Vuittonce v nich asi neutáhnete, ale kožené kabelky ze Zary nejsou úplně k zahození.

Co ne-e:
Akrylové svetry. Tyhle dvě slova spolu by vám měly nahnat vyrážku sama od sebe.
Většina oblečení. V tomhle případě výjimka potvrzuje pravidlo, ale většina oblečení, co jsem ze Zary měla, po pár vypráních ztratila tvar nebo začala žmolkovatět. Je to to co chcete? Já teda ne.
Boty. Ač o sobě některé tvrdí, že jsou kožené, tak jsou zevnitř umělé. Tím pádem se vám v nich potí noha, nepřirozené ztrácí tvar a po několika noženích nevypadají dobře. K tomu mají trvdé podrážky. Nekožené na tom nejsou vůbec líp, vzpomínám si na jednu kamarádku, které se z nich začala normálně odlupovat barva (jako mně kdysi na podrážce- úspěšně jsem je pak reklamovala).

Mango

Mango je Barcelonská značka, takže je tu v podstatě taky na každém rohu. Nicméně ani tak odtamtud příliš věcí nemám, protože mě málokdy něco zaujme (přijde mi, že občas je až taková nudná).

Co mám a líbí se mi:
Věci z kolekce Premium. Podobně jako H&M, i Mango má jednu „lepší“ řadu. Pokud se nemýlím, mám odtamtud dvě košile a tílko na ramínka. Všechny mám moc ráda, bílá bavlněná košile má naprosto úúúúžasný jemný materiál, tílko je hedvábné a jediné, co trošku pokulhává, je košile s mramorovým potiskem, u které jsem si vzala menší velikost a natrhla se mi na rukávu.
Kabelky. Nevím proč, ale Mango je asi jediná neveganská značka, kde se mi občas i líbí nějaká nekožená kabelka. Asi je to tím, že je nedělají lesklé a tím pádem nevypadají tak uměle. Já mám odtamtud jednu klasickou „nákupní“ černou z pravé kůže už asi pět let, stále perfektně drží a řadí se mezi mé nejoblíbenější kabelky.
Džíny. Před lety jsem si nikdy nekupovala džíny jinde než v Mangu, protože je dělají na postavy s větším pozadím, takže pěkně sedí a nikde nahoře neodstávají.
Bižuterie. Z High street mají podle mě nejlepší a nejuvěřitelnější finish, co se bižuterie týče.

Co už si nekoupím.
Svetry. Jedna hororová historka s akrylovým hadrem mi stačila, takže další z Manga si už asi nepořídím.


& Other Stories

Moje nejoblíbenější značka, co se oblečení týče. Mají krásné materiály a věci mi tam sedí na moji postavu. U nás bohužel není k dostání ani přes internet, ale pokud se dostanete někam, kde mají obchod, tak se tam určitě zajděte podívat!

Co si tam vždy ráda kupuji:
Vršky. Košile, trička, halenky,... Mám z & Other Stories nespočet vršků a nosím je všechny ráda. Hedvábné košile tam jdou ve slevách najít s 50% slevou, k tomu mají pěkné halenky z viskózy nebo cupra. Základní trička, co mám, drží svůj tvar i barvu, takže se tam určitě pro další vršky budu ještě vracet.
Kalhoty. Najít kalhoty, které by vám seděly na první pokus, když máte velký zadek, malý pas a krátké nohy, je někdy docela oříšek. Odtud mám dvoje nebo troje a bezmezně je miluji, protože to snad ani není možné, aby mi něco tak dokonale sedělo. Musím teda říct, že mi jedny od nich při dosednutí praskly v zadních partiích, nicméně mi byla uznána reklamace a já pak ty stejné našla z druhé ruky.
Šaty. Mám odtamtud dvoje krásné bavlněné šaty na léto, které jsou neuvěřitelně příjemné a za nic bych je nevyměnila.
Kosmetika. Trochu mimo téma, ale když už tam budete, přihoďte si do košíku krém na ruce s bavlníkem, který nádherně voní a skvěle hydratuje.

Co bych si tam možná koupila:
Kabelku. Já osobně odtamtud žádnou kabelku nemám, ale mamka jednu ano, a i po dvou letech vypadá moc pěkně. Občas mi ale přijde, že některé z těch prodávaných by se daly snadno poškrábat.

Co už bych si už asi nekoupila:
Boty. Nechci říkat, že boty z Other Stories jsou tragické, to vůbec ne. Jedny jsem měla a docela ráda jsem je nosila (a pořád je mám vlastně, ale skoro je nenosím, protože mám největší kolekci bot u středozemního moře). Ovšem nějak mi úplně nesedí zpracování a, podobně jako u kabelek, mnohdy ani použitá kůže, takže patro bot tady v Barceloně navštívím opravdu málokdy.

Cos

V Praze teď s otevřením prvního Cosu zavládla tak trochu Cosománie a já tomu rozumím. Ten koncept se mi taky příšerné líbí, super jsou materiály i jednotlivé kousky. Ale bohužel na nás, co jsme malí a máme něco ve předu i vzadu (if you know what I mean), tam příliš nemyslí, takže mnohokrát, když si něco zkouším, tak v tom plavu. Plavání miluji, ale ne na suchu. To, že mi to nesedí, je bohužel ten důvod, proč mám z Cosu tak málo věcí.

Co odtamtud mám a miluju:
Vlněný svetr, který i pět let po zakoupení vypadá úplně jako nový. Což mi připomíná, že příští zimu si tam opravdu chci najít nějaký nový svetr v základních barvách.
Bižuterie. Ok, u Manga jsem kecala, nejlepší bižuterii má jednoznačně COS. Docela teď koumám nad tím, kde jsem nechala svůj oblíbený stříbrný zatočený prsten, protože ten vypadal skvěle i po moha a mnoha a mnoha nošeních.

Co bych si možná koupila znovu:
Trička. Mám z Cosu jedno tričko a jedny třičkošaty. Oboje má krásný jemňoučký materiál, který i po hodně pračkách vypadá dobře. Ale: tričku švy odjely na dovolenou dost na stranu. Takže nad další koupí dost váhám.


Topshop

Topshop býval v Praze můj častý výletový cíl a svého času jsem tam asi opravdu dost nakupovala. Teď tam už zas tak často nechodím, vlastně jen, když potřebuji nové boty. Oblečení mě tolik nebaví, většinou nezapadá do mé představy o „stavbě“ šatníku a bývají to věci navrhované s krátkodobější perspektivou.

Co ANO:
Kožené boty. NEJLEPŠÍ! Mám z Topshopu opravdu mnoho bot a pokud sháním nějaký konkrétní typ, kouknu se na jejich stránky a skoro vždy tam najdu přesně to, co hledám. Topshop své kožené boty vyrábí v Portugalsku, jsou krásně zpracované a jsou opravdu kožené zevnitř až ven, takže se adaptují na vaši nohu. Mají vždycky na výběr plno krásných bot, které si můžu objednat po internetu, protože mi jejich velikost vždy perfektně padne.

Co možná:
Džíny. Leigh džíny jsou hodně profláknuté, ale mě už přestaly bavit, protože strašně rychle ztrácejí barvu a když trochu ztloustnete, tak vám na nohou dělají „varhánky“, protože jsou prostě strašně tenké. Co mi vyhovovalo je model Baxter, který je ze silnější látky a po letech (a výměně zipu) vypadá v podstatě jako nový.
Bižuterie. Není to žádná tragédie ani sláva, co se výdrže týče. Co jsem měla, vydrželo pár měsíců a ráda jsem to nosila.

Co ne:
Umělé basic topy. Ten jsem měla kdysi jeden a nevypadal dobře. Od té doby jsem si tam žádný nekoupila.


Massimo Dutti

Massimo, ač spadá pod Inditex stejně jako Zara, mám moc ráda. Je dělané pro starší zákaznici, takže je dražší, ale odpovídají tomu i materiály. Mám odtamtud dost věcí a vždy se tam ráda vracím pro základní kousky.

Co ano:
Kožené věci. Podobně jako Zara má Massimo Dutti skvělé kožené věci. Já mám od nich jednu z mých dvou kožených bund, která je vyrobená z jemňoučké jehněčí kůže a když si ji obléknu, tak jsem v ní jak v župánku. Její nevýhoda je, že je bílá, takže vždy utratím majlant za její čištění. Jinak je ale po letech krásná a nevyměnila bych ji za nic.
Svetříky. Nikdy jsem odtamtud neměla žádný tlustý vlněný svetr, ale ty lehoučké (ideálně s příměsí hedvábí), byly vždycky moje oblíbené a ty tři, co mi zbývají, moc ráda nosím.
Boty. Massimo Dutti má všechny boty kožené a pěkně vyrobené. Mám odtamtud jedny hnědé kotníčkové, které jsem svého času nosila skoro každý den a určitě znáte takové ty šedé „krokodýlí“, které se tu během teplejších měsíců objevují hodně často. Oboje vydržely mnoho a mnoho nošení, takže boty mohu jen a jen doporučit.

Co spíše ne:
Kabelky. Já přímo jsem sice kabelku od nich nikdy neměla, ale sestra měla dvě a jedna z nich, ač kožená, neskončila úplně slavně. Nezacházela s ní nejspíš jako v bavlnce (nesnaž se tvrdit, že jo B.!), ale přesto bych od kožené kabelky čekala, že vydrží víc než rok bez nějakého většího poškození na švech.



Takže zde je můj stopařův superprůvodce po obchodních řetězcích- delší článek tu snad ještě nebyl!
Snažila jsem se, aby se tu objevilo co nejvíce mých názorů na jednotlivé věci, ale je toho opravdu tolik, že to je téměř nemožné. A taky, ne vždy se těmito názory sama řídím- když se mi něco příšerně líbí, tak přimhouřím oko nebo dvě. Neberte to tedy jako pravidla, ale spíše jako doporučení pramenící z mých osobních zkušeností.
Pokud se tu nějaké řetězcové značky neobjevily (například Berschka, Stradivarius, C&A,...), tak to je proto, že tam nenakupuji a nemám s nimi zkušenost. Proč tam nenakupuji asi tušíte, ale přišlo by mi nefér hodnotit něco, s čím nemám osobní zkušenost.

Doufám, že vám tento článek k něčemu posloužil a na jakékoliv případné otázky či připomínky ráda odpovím v komentářích.


26 comments:

  1. Super článek! V Cosu jsem ještě nebyla a hodně lidí mě láká právě na jejich basic trička, tak to asi budu muset prubnout :)

    ReplyDelete
  2. Naprosto bozi článek! Dekujeme :-)

    www.mnerad.com

    ReplyDelete
  3. Super článek! :) Já si zase před lety kupovala džíny jedině v Zaře, protože jen od tam mi skvěle seděly. Jedny mám stále a jsou skvělé! Ale zdá se mi, že už tak dobré a kvalitní neprodávají :/

    EverythinKate

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mně taky přijde, že před lety bylo všechno lepší. Prý je to ale psychologický trik, co značky používají tím, že do kolekce dají vždy něco, co dlouho vydrží, takže máš pak pocit, že všechno vydrželo dlouho :)

      Delete
  4. To je úplně skvělý článek! S H&M naprosto souhlasím, i když tam chodím nakupovat pořád. :)
    www.chauml.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. Děkuji za článek, teď jsem si udělala obrázek kam chodit pro dobré oblečení, ale tři obchody ani neznám, v Ostravě to myslím ani nemáme....

    ReplyDelete
  6. S koženýma botama v HM a Topshop zcela souhlasím. :-)

    ReplyDelete
  7. Super průvodce :)) Díky moc! Rozhodně se bude hodit! :)

    ReplyDelete
  8. Skvělý článek. Zkusím se mrknout na botky v H&M...

    ReplyDelete
  9. Můžu se zeptat, co říkáš na kabelky z H&M?? 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kožené jsou v pohodě (nikdy jsem ale žádnou neměla), nekoženou bych si asi nekoupila. Jednu nekoženou jsem před lety měla a milovala (http://heels-in-prague.blogspot.com.es/2012/01/devolution.html), ale ta byla z limitované edice. Jinak jsem snad žádnou odtamtud neměla, kromě nějakých látkových.

      Delete
  10. - vicemene souhlas. ja mam navic i skvelou zkusenost s kozenymi botami z manga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamarádka si tam teď kupovala nádherné kozačky. Tak příště se tam na nějaké boty mrknu!

      Delete
  11. skvelý, skvelý, skvelý článok!

    ReplyDelete
  12. Skvělý článek, mám ráda takové články, které mi přiblíží, kde nakupovat více a kde ne. :)
    Find joy in the ordinary

    ReplyDelete
  13. čo ma na &other stories baví aj tak najviac, sú ich tašky do ktorých ti nákub zabalia :) som do nich úplný blázon. chcela by som sa opýtať, tiež si ich odkladáš (pretože sú skoro vždy každá iná) alebo som jediná s touto diagnózou ? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Miluju ty jejich tašky a strašně se naštvu, když mi z té kolekce dají zrovna tu velikost, u které se mi barva líbí nejmíň. Nedávno jsem uklízela a pár jsem jich vyhodila, ale černobílou dalmatínskou mám stále ještě vystavenou na poličce. Takže jsme v tom aspoň dvě :)

      Delete
  14. Podobný typ článku mi leží v poznámkách. Ale naštěstí se dost věcí liší.

    ReplyDelete
  15. Všechny tyto řetězce ale stejně mají zboží s určitou délkou trvanlivosti. Už jenom tím, že představují nové kolekce každých 14 dní ukazuje, že není v jejich zájmu, aby dlouho vydrželo. A my pak máme pocit, že neustále potřebujeme něco nového a tenhle pocit ještě umocní to, že ten daný kousek začně po 3 vypráních žmolkovat, blednout, ztrácet tvar. Nejlepší stejně je, si tu módu ušít sama nebo u krejčové. Když už nejsou peníze na designéry. Nebo nakupovat s pomocí rozumu a koupit jen to, co člověk opravdu užije.

    ReplyDelete
  16. Podľa mňa je najťažšie kúpiť basic trička, čo sa týka kvality a výdrže...strihom mi asi najviac vyhovujú v Zare (výstrih do V, strih mierne voľný), ale každú sezónu si musím kupovať nové :/

    ReplyDelete
    Replies
    1. mně nejvíc vydržela trička z American Apparel, ale ty nejsou tak volná

      Delete
  17. Možná bych doplnila, že Zara obdobně jako ostatní značky má několik řad. Nejdražší a nejkvalitnější je Woman, kde se dají najít super věci, ale většinou si za ně musíte připlatit. Pak je řada Basic, což je spíše méně kvalitní oblečení, ale oproti ostatním značkám dražší, takže poměr cena/výkon vesměs špatný. Jako poslední je pak TRF - Trafaluc, což je móda pro maldé. A tam je to jak co. Chvíli jsem tam pracovala (i když už je to pár let) a někeré věci odtamtud mám dodnes, jiné se zničili. U džín a kalhot většinou platilo, že musí být dražší aby byly dobré. Tam opravdu cena odpovídala kvalitě. Co bych tam moc nekupovala, tak byly svetry, dost často žmolkovaly už na prodejně.

    ReplyDelete
  18. Já myslím, že u každé značky záleží od kusu... Mám třeba jedny skvělé nekožené boty ze Zary a nosím je už X let, ale většina bot ani kalhot mi u nich nesedí, takže se jim vyhýbám.
    Naopak v Mangu jsem si koupila boty poprvé (mně se tam obecně nikdy nic nelíbí) a nosím je pořád! To samé moje první kabelka od nich -nekožená.

    Souhlasím s kalhoty z HM a ne svetrům ze Zary.

    A musím se zastat C&A, mám odtaď spoustu kousků (třeba kašmírový svetr za 190 Kč), které mám roky a roky a vypadají furt dobře a nadčasově. Je ale fakt, že už dávno jsem tam neobjevila nic, co by se mi líbilo... Buď mají věci moc teen nebo příliš usedlé...

    ReplyDelete
  19. V podstate mozem Tvoje skusenosti len potvrdit :) Iba co sa tyka kabeliek z Manga, tak vsetky 3, ktore mam, mi nevydrzali dlhsie ako 2 mesiace, osupali sa usi a kabelky sa zacali trhat, hlavne tie, s efektom "croc"
    Tricka v COSe, z tych lacnejsich, viskozovych, nestoja za vela, svy sa krutia.
    Topanky kupujuem najradsej u znaciek, ktore sa venuju len obuvi-Bata, Tamaris, Vagabond, tam mam istotu, ze sa v nich bude dat chodit aj na dlhsie vzdialenosti :)
    Jana

    ReplyDelete